Animeren kun je leren
Videografie, fotografie, grafisch ontwerp en 2D & 3D animaties: bij Supersky produceren we een grote verscheidenheid aan content. Ondanks die diversiteit is er veel overlap tussen deze producties. Een animatie is immers eigenlijk een soort video (bewegende beelden), een video kan niet zonder een mooi geanimeerde intro/outro of overgangen en een animatie valt of staat met een sterk grafisch ontwerp. Het verschil tussen video en animatie is echter aanzienlijk. Niet alleen in productiemethode en -techniek, maar ook in mogelijkheden en toepassingen.
Een video wordt opgenomen met een camera en vervolgens gemonteerd, terwijl we voor een animatie alle grafische elementen, elk frame en elke beweging zelf creëren. En dat is precies waar we bij Supersky enthousiast over zijn: motion graphics, character animaties, explainers, stop motion, 2D, 3D, CGI - de mogelijkheden zijn eindeloos! En hier willen we het hebben over het Waarom, Hoe en Wat. Waarom wil je een animatie laten maken? Hoe wordt een animatie gemaakt en hoe ziet het proces eruit? En tot slot verkennen we zes verschillende soorten animaties.
Waarom
Soms heb je een idee in je hoofd dat moeilijk vast te leggen is in een video. Misschien heb je een concept of product dat je wilt presenteren, maar bestaat het nog niet, dus kun je er geen echte beelden van maken. Misschien heeft je bedrijf coole infographics die je wilt verspreiden via social media. Of je wilt je workflow laten zien zonder op 58 verschillende locaties te hoeven filmen. In al deze gevallen is animatie (verrassing!) een geweldige oplossing. Met animatie kunnen we concept art (ontwerp/prototype) omzetten in een visueel verhaal. Of alle statistieken vertalen naar visuals, zodat ze gemakkelijk te begrijpen (en te updaten) zijn. En bijvoorbeeld het hele proces van grondstoffen, productie, kwaliteitscontrole tot export in één keer laten zien. Met andere woorden, met animaties kunnen we elk verhaal dat je wilt delen visualiseren. Hoe cool zijn animaties? De mogelijkheden zijn eindeloos!
Hoe
De basis van elk visueel verhaal is de inhoud, de doelgroep en het doel. Aan wie wil je het vertellen en met welk doel? Als dat duidelijk is, kunnen we gaan nadenken over het script, eerst narratief en dan visueel. Een goed narratief verhaal heeft een begin, midden en einde en neemt de kijker mee door een toegankelijke structuur. Visueel kun je met animatie echt alle kanten op, maar een paar belangrijke regels zijn:
Houd het kort om de aandacht vast te houden. We streven meestal naar iets tussen 30 en 90 seconden, maximaal 2 minuten, afhankelijk van de boodschap en het publiek.
De stijl moet aanslaan bij de kijker. Een jonger publiek hunkert naar originaliteit en wat experimenteler en creatiever omdat ze al veel hebben gezien. Een ouder publiek reageert beter op een iets langzamer tempo en enigszins realistische elementen (ze vinden een blauw personage bijvoorbeeld vreemd).
We combineren drie belangrijke elementen: beeld, geluid en timing. Het is altijd een balans tussen het tempo van de animatie en wat er wordt getoond; zo vertellen we een verhaal. Te veel en te snel en je kunt er geen chocolade van maken. Te traag en te weinig dynamiek, en de kijker is na vijf seconden al afgehaakt. Die balans moeten we bij iedere animatie zoeken én vinden.
We creëren alle visuele elementen volledig vanaf scratch. Om te beginnen pakken we vaak papier en potlood. Niet erg modern, maar het zet wel snel veel ideeën op papier. Deze schetsen dienen als een solide basis wanneer we overgaan op digitaal werk. Elk element dat op het scherm verschijnt, wordt geïllustreerd met één van onze programma's. Achtergrond? Geïllustreerd. Karakter? Geïllustreerd. Het kopje koffie van het personage? Geïllustreerd. De stoom die opstijgt uit het koffiekopje van het personage? Dat klopt, geïllustreerd. Een animatie kan gemakkelijk uit meer dan 1.000 afzonderlijke onderdelen bestaan. Gelukkig kunnen we elementen vaak slim combineren en dupliceren tijdens het animatie-proces. Als we voor een opdrachtgever meerdere animaties maken, kunnen we natuurlijk veel elementen (assets zoals wij dat noemen) hergebruiken.
We schetsen de hoofdlijnen (of sleutelscènes) in een storyboard zodat zowel wij als de klant letterlijk kunnen zien hoe de animatie eruit komt te zien. Naast de animatie zelf is een voice-over vaak onmisbaar. Een goede stem verbetert de visuele storytelling enorm. Als er bijvoorbeeld een lijst met vijf termen wordt genoemd, tonen we vijf bijbehorende pictogrammen. Als de termen abstract zijn, mogen de pictogrammen ook een beetje abstract zijn. We timen het zo dat het pictogram op het scherm verschijnt zodra de voice-over het noemt. De kijker associeert die term dan onmiddellijk met de visual. We huren professionele voiceovers altijd in, een vak apart.
Goed, nu het echte werk: animeren! In wezen gaat het hier om het aanpassen van de tijd en de beelden. Het uitgangspunt is de compositie van de scène zoals we die voor ogen hebben. Vervolgens animeren we alles 'in beeld' en laten we zien hoe het eruitziet. Tijdens de animatie gebeurt er waarschijnlijk iets; we benadrukken iets: een personage beweegt, we zien een pop-up of iets dergelijks. Daarna verplaatsen we alle elementen 'uit beeld' en gaan we verder met de volgende scène. Druk op play, en voilá, een stukje animatie! Herhaal dit een paar honderd keer (want er zijn 25 van deze tijdsmomenten in een seconde = een frame), en je hebt iets moois om naar te kijken! Leuk? Ja! Arbeidsintensief en precisiewerk? Zeker!
Wat?
Laten we tot slot de verschillende soorten animatie bespreken. Als je menselijke emoties wilt laten zien, kies dan voor karakteranimatie. Met een infographic kun je in korte tijd veel informatie effectief overbrengen. Maar naast het doel kan ook de gewenste stijl het type animatie bepalen. Een 3D-animatie kan een realistisch of een technisch gevoel oproepen. Hoewel het geen exacte wetenschap is, geven we graag advies! Hier zijn zes soorten stijlen (een kleine selectie) om je een idee te geven van het scala aan opties dat beschikbaar is.
Zes animatiestijlen
1. De uitleganimatie
Dit type animatie doet precies wat het zegt: het legt iets uit. Dit kan een nieuw concept zijn dat je als bedrijf wilt introduceren of promoten, een dienst waarover je meer informatie wilt geven of de specificaties van een product waar je je verder in wilt verdiepen. De belangrijkste focus ligt hier op het informeren van het publiek, met een vleugje entertainment om ze betrokken te houden. We houden het liever grafisch met een goede voice-over, zodat de focus echt op het verhaal en de informatie blijft.
2. Karakteranimatie
Één van onze populairste verzoeken om animaties. Stiekem noemen we dit ook wel poppetjes-animaties. Het is een uitdaging om een bepaald gevoel op te roepen bij de kijker met alleen een animatie. Maar met een personage kunnen kijkers zich gemakkelijker inleven in het verhaal dat je in gedachten hebt en het volgen. We kunnen zien hoe het personage reageert in een bepaalde situatie. Lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen vertellen veel. Hangende schouders en een frons? Trotse houding en een grote glimlach? Als kijker kunnen we ons gemakkelijk aan deze signalen hechten en ons hierin herkennen.
3. Infographic animatie
Meestal strakke vectoranimaties boordevol informatie. Deze animaties hebben een helder ontwerp, veel bewegende grafische elementen en statistieken (cijfers, data, teksten etc.) en informatie die op het scherm worden weergegeven. Het concept achter een infographic animatie is om statistieken op een slimme en objectieve manier te presenteren voor de kijker. Hierdoor kunnen kijkers inzicht krijgen in het onderwerp dat je wilt laten zien. Door de juiste gegevens op een slimme manier te presenteren, kunnen kijkers hun mening vormen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken: “Misschien moet ik mijn waterfles vaker vullen met kraanwater in plaats van meer nieuwe flessen te kopen.”
4. 3D-animatie
Zoals eerder vermeld, kan stijl ook het type animatie bepalen. Als je meer wilt laten zien in de richting van technologie of prototypes die nog niet in productie zijn? Geweldig! Dan werken we met 3D (geen bril nodig zoals in de bioscoop trouwens). Hier stappen we af van een grafische stijl en gaan we meer richting computergraphics of realisme. Het wordt herkenbaar voor de kijker met het voordeel van animatie dat de inhoud niet realistisch hoeft te zijn. 3D-animaties vergen echter vaak meer tijd dan hun 2D-tegenhangers. Het modelleren van alle onderdelen en het toevoegen van de extra dimensie aan het eindproduct vereisen extra werk. Maar je krijgt er veel voor terug!
5. Samengestelde producties
We houden ons veel bezig met videoproducties, en animatie kan de functies van video's echt verbeteren. Als je een video zou kunnen “photoshoppen”, zou je uitkomen op compositing. Soms is het een klein element, zoals een logo-animatie of een onderste derde (bijvoorbeeld een naambalkje). Andere keren is het belangrijker, zoals het toevoegen van een nieuw logo aan een nieuw product of het aanpassen van de verpakking. Het idee is vooral om de video te ondersteunen. In het ideale geval voegen we alleen animaties toe als aanvulling en ter verduidelijking. Zoals het voorbeeld laat zien, wordt het zo veel gemakkelijker om het gerecht na te maken.
6. Gemengde media-animatie
Tot slot een mix. Bij Supersky maken we van alles, van bedrijfsfilms tot branding, van fotografie tot animatie. Het is dan ook geen verrassing dat sommige van onze animaties verschillende soorten media en skills bevatten. Terwijl we bij compositing animatie toevoegen aan een video, gebruiken we bij mixed media animatie andere producten als componenten. Dit kunnen foto's, video's of stockmateriaal zijn. Hier is het meer een “het doel heiligt de middelen” idee. Wat hebben we nodig om de boodschap effectief over te brengen? In dit voorbeeld hebben we productfoto's en video-elementen gebruikt. Daarnaast is er een gedeelte 3D-animatie naast een flinke dosis “gewone” animatie. Maar wat is normaal als je alles met animaties kunt doen?
En dan is er nog dit. Wat ons altijd blij maakt, zijn de kleine grapjes die je in een animatie kunt verwerken, een creatieve knipoog. Dingen die niet bijdragen aan de algemene boodschap, maar die de animatie leuker maken voor de kijker. Is de zonnebril van de koala in de YOUNG-animatie je opgevallen? Entertainment blijft een cruciaal onderdeel van digitale content, vooral nu het aanbod van video's en animaties eindeloos is!