Wat is branding?

Branding... een populaire term die je vaak tegenkomt in de wereld van marketing en communicatie. Als bedrijf is het belangrijk om een 'sterk merk' te hebben, maar wat betekent dat precies?

Goede branding begint met een duidelijke merkstrategie. Een solide merkstrategie zorgt ervoor dat je écht opvalt in je branche. En dat wil je: opvallen, je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Wat voor gevoel wil je overbrengen? Wie is je ideale klant? Waar zijn ze te vinden? En hoe kun je ze bereiken? Welke look & feel past bij je bedrijf en hoe ga je de klant ermee binden?

Branding is dus meer dan een logo of een website. Branding is nooit één 'ding', het is de combinatie van strategie, vorm, beeld, tekst en kleur.

‘‘Branding is what people say about you
when you’re not in the room.’’

- Jeff Bezos -

Branding.jpg

Jeff Bezos over branding

Merkstrategie
Wanneer we bij Supersky een branding-opdracht krijgen, beginnen we natuurlijk met het leren kennen van de client tijdens een eerste creatieve sessie, een brainstorm. Door de juiste vragen te stellen, krijgen we een goed inzicht in het bedrijf of merk. Dit is altijd voor ons het vertrekpunt.

Er zijn een aantal tools om dit te vangen in een solide strategie. We werken graag met de “Why-How-What” van Simon Sinek , ook wel bekend als de 'gouden cirkel'. Met deze benadering van binnenuit (het waarom) naar buiten (het hoe en wat) kunnen we echt in de huid van onze opdrachtgever, maar nog belangrijker, in de huid van onze doelgroep kruipen. Dit resulteert in een beknopte merkstrategie die we vervolgens gebruiken om een passende merkidentiteit te ontwikkelen. Met deze methode gaan we op zoek naar de echt onderscheidende factor die consumenten of bedrijven ertoe aanzet om voor jouw merk, product of dienst te kiezen.

Merkidentiteit
De merkidentiteit komt voort uit de positionering van het bedrijf of merk. Een merkidentiteit kan heel uitgebreid zijn, maar de basis bestaat uit de volgende elementen:

  • Een logo met verschillende variaties, zoals in kleur (corporate) en een versie in wit

  • Eventueel een bijbehorend beeldmerk

  • Een kleurenpalet

  • Een lettertype-palet

Hieronder staan een paar voorbeelden van merkidentiteiten waaraan we hebben gewerkt.

wat is branding02.png

IKONS

Brandbook
Branding kan worden uitgebreid met verschillende online en offline communicatiemiddelen. Om een consistente uitstraling te bereiken, zijn er regels vastgelegd in een brandbook (een soort huisstijlgids) die in alle communicatie moeten worden nageleefd, zowel intern als extern. Van Instagram tot een brand movie en van een visitekaartje tot een online magazine, van rollup banners tot de bestickering van bedrijfswagens.

Voor kleine bedrijven kan een compact formaat brandbook volstaan, zoals een stylesheet van één pagina met alle basiselementen van een merkidentiteit. Voor grote bedrijven met veel werknemers, afdelingen en meningen is een gedetailleerd merkboek een must-have om alle interne en externe communicatie te stroomlijnen.

Wat branding precies betekent voor jouw bedrijf en wat de mogelijkheden daarin zijn, is een verhaal voor een andere keer. Houd onze blog dus in de gaten en als je met ons verder wilt praten over branding, laat het ons weten!

Vorige
Vorige

Spoedcursus interviewen

Volgende
Volgende

Animeren kun je leren