Een voorproefje van onze food fotografie

Food fotografie is moeilijker dan het lijkt

Er is veel focus en precisie nodig om smakelijke foto's te maken. Het lastige aan food fotografie is dat het snel onsmakelijk kan worden, verse ingrediënten blijven natuurlijk niet lang goed. En je wilt op de foto’s de beste versie van het gerecht. Om verse en kleurrijke food foto's te maken, moet je rekening houden met verschillende onderdelen.

Bij Supersky doen we veel food fotografie (en video) opdrachten en we leren veel van de foodstylisten met wie we samenwerken. Het is verbazingwekkend hoe zij magische trucs kunnen bedenken om de gerechten er kleurrijk en bijna onrealistisch perfect uit te laten zien. We delen een aantal van deze magische trucs en benadrukken het belang van de juiste fotograaf in combinatie met de foodstylist maar ook zeker de chef-kok.

Foodphtography-blog.jpg

Food fotografie Bodon (Leonardo Hotels, Amsterdam) & Liefdegesticht (Hotel Nassau, Breda)

Het hoofdingrediënt als ster van het gerecht
Voordat we in het gerecht duiken, is het cruciaal om het hoofdingrediënt te identificeren. Dit kan van grote invloed zijn op de sfeer en het thema van de foto. Met thema bedoelen we het vinden van de juiste achtergrond en aankleding die het gerecht aanvullen en in lijn brengen met het uiterlijk of, als het voor een restaurant is, matchen met het merk. We willen echt een verhaal vertellen, de kijker meenemen. Luxe producten zoals kreeft, krab, oesters of truffels zijn prachtig om vast te leggen en moeten de aandacht krijgen die ze verdienen. Maar een minder exclusief ingredient kunnen we ook de ster van het gerecht laten zijn. Garnering is secundair en slechts een instrument om het bord verder vorm te geven. Laat je dus niet afleiden door garnering en concentreer je op de ster van het bord en gerecht.

Texturen & thema's zijn cruciaal om het verhaal te vertellen
Zoals hierboven beschreven, zijn oppervlakken en texturen cruciaal. Het gebruik van verschillende texturen kan een compositie spannend of interessant maken. Neem bijvoorbeeld onze shoot voor Liefdegesticht, waar we oude elementen uit het gebouw hebben gebruikt, zoals glas-in-lood, tegels en deuren. Deze materialen versterken het thema rond het gerecht en voegen diepte toe aan de foto's. Ze vertellen een deel van het verhaal.

Speel met het licht, gebruik natuurlijk licht
Dan is er natuurlijk nog de basis van fotografie: licht. De basis van alle fotografie is licht en de intensiteit ervan. Wij zijn verslaafd aan het spelen met licht. Bij food fotografie speelt dit een nog crucialere rol. Naast het feit dat licht de sfeer bepaalt, dient het nog een ander doel. Als we voedsel moeten fotograferen, gebruiken we zelden kunstlicht of flitsers. In onze ervaring vereist voedsel een zachte aanraking en daarom is natuurlijk daglicht de meest gebruikelijke manier om een gerecht te belichten. Een belangrijk voordeel van daglicht is dat de natuurlijke kleuren van ingrediënten behouden blijven, waardoor het gerecht er frisser, smaakvoller en realistischer uitziet. We gebruiken vaak snelle, lange lenzen om meer daglicht vast te leggen en meer te focussen op het hoofdingrediënt van het gerecht. Bij Supersky zijn we grote fan van een goede daglichtstudio waar het licht vanuit alle hoeken kan worden gericht en geregeld. Het voorjaar, zomer of herfst zijn daarom onze favoriete maanden voor food fotografie, niet alleen qua licht, maar ook met het oog op verse ingrediënten.

Kleur & verdeling, een match made in heaven
Kleur bepaalt in grote mate of een gerecht er smakelijk uitziet of niet. Een gerecht met weinig kleur ziet er al snel saai en onsmakelijk uit. Een goed voorbeeld is een bord met Indonesische kipspiesjes overgoten met satésaus. Romige en dikke sauzen met weinig kleur zijn moeilijk vast te leggen. Wat goed smaakt, ziet er niet altijd smakelijk uit. Daarom is het belangrijk om het bord als een canvas te behandelen en de ingrediënten slim te verdelen, vooral de sauzen en toppings. Door bijvoorbeeld de satésaus in een mooie, kleine kom te doen en de kipspiesjes met een gasbrander extra te branden voor een mooie, uitgebalanceerde doorbakken look, kun je zelf de compositie bepalen. Met een gasbrander kun je ook mooie grill marks op het vlees tekenen. Het gebruik van kleurrijke kruiden op het vlees voegt meer kleur en contrast toe aan het gerecht.

De chef-kok, betrek hem voor en tijdens de shoot
Communicatie met de chef-kok is ook erg belangrijk. Als fotograaf is het cruciaal om de visie van de chef voor de foto te begrijpen. Om deze visie te bereiken moet je soms een beetje valsspelen, zoals ingrediënten vervangen zodat ze er beter uitzien op de foto. Dit valsspelen kan ook inhouden dat je haarlak spuit over een schotel Fruits de Mer van 63 euro om het een mooi glanzend effect te geven. Voor sommige chef-koks kan het nogal verontrustend zijn om hun dure kwaliteitsproducten bespoten te zien worden met haarlak. Daarom is het belangrijk om van tevoren met de chef te overleggen om afkeurende blikken vanuit de keuken te voorkomen terwijl je met het gerecht bezig bent. En, laat de chef live meekijken met de fotografie, met een afkijkscherm, dan ziet hij of zij meteen wat het concept is, dat haalt vaak de onrust meteen weg.

TIPS & TRICKS

Gebruik olie om het gerecht er fris en sappig uit te laten zien
Een gerecht, vooral vlees, kan snel uitdrogen, wat goed te zien is met de huidige camera's met een hoge resolutie. Om het vlees er fris en sappig uit te laten zien, kun je olie aanbrengen met een kwast of plantenspuit.

Verf en vernis als glazuur en marinade
Soms is olie niet genoeg om het uiterlijk van bijvoorbeeld kip te verfraaien. Je kunt houtlak gebruiken om het vlees te glazuren, waardoor het lijkt alsof het gemarineerd is.

Verse producten, een must-have in iedere food fotografie opdracht
Gebruik altijd verse ingrediënten. Veel ingrediënten hebben de neiging om snel te verkleuren en hoewel dit enigszins kan worden gecorrigeerd in de postproductie, is het een grotere uitdaging bij vleesproducten. Zorg voor genoeg ingrediënten om het gerecht een aantal keer te maken en dressen, want meer dan 1 take is vaak noodzakelijk, stem dit ook goed met de chef af.

Gelatine of scheercreme als schuimkraag in een biertje: serieus?
Een perfect biertje tappen is één ding, maar het perfect vastleggen kan een onmogelijke taak zijn. De romige schuimlaag kan snel oplossen voordat je klaar bent om het vast te leggen op camera. Om de schuimlaag dik en stevig te houden, gebruiken we gelatine (of scheercreme). Hiermee kun je in principe de hele dag fotograferen met de perfecte schuimlaag.

De plek bepaalt een groot deel van het succes van een food fotografie opdracht
Een diafragma van 5.6 geeft de beste scherptediepte. En kies voor een mooie plek, waar je goed omheen kunt lopen en waar je mooi daglicht hebt. Zorg dat je alle ondergronden en attributen vlak bij de shoot hebt liggen, je wilt snel schakelen.

Haarlak, een truc speciale
Om mooie waterdruppels op een bierflesje of ijskoud glas fris te krijgen, gebruiken we haarlak. Door de fles of het glas in te spuiten met haarlak en goed te laten drogen, krijg je een mooi reliëf met textuur. Dit effect blijft de hele dag zitten.

Vorige
Vorige

Animeren kun je leren